Viestintävinkit hankkeelle

Muista tutustua myös viestintäohjeisiin

Viestintävinkit hankkeelle

Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja aktiivista viestintää. Viestithän siis hankkeesta vähintään sen alkaessa ja päättyessä. Muista kuitenkin, että hankkeen alkaminen tai loppuminen eivät itsessään ole välttämättä mielenkiintoisia asioita, vaan tärkeintä on se, mitä sillä halutaan saada aikaan. Hankkeen aikanakin kannattaa kertoa, mitä tapahtuu, missä on onnistuttu ja mitä opittu.

Hankkeen viestinnässä kannattaa hyödyntää Maaseutuverkosto.fi:tä. Sieltä löydät mm.  Hankerekisterin, josta jokaiselle rahoitetulle hankkeelle löytyy valmiina hankekorttipohja. Hankekorttia voi päivittää ja käyttää hankkeen kotisivuna, mutta joka tapauksessa sinne on hyödyllistä käydä päivittämässä yhteystiedot ja linkit käytössä oleviin viestintäkanaviin. Maaseutuverkosto.fistä löydät lukuisia muitakin hyödyllisiä työkaluja. Tutustu, miksi maaseutuverkosto.fi on hanketoimijan tärkeä työkalu.

10 syy­tä vies­tiä hank­kees­ta

  1. Li­säät nä­ky­vyyt­tä.
  2. Hel­po­tat to­teut­ta­mis­ta.
  3. Ak­ti­voit ja si­tou­tat to­teut­ta­mi­ses­sa mu­ka­na ole­via ih­mi­siä.
  4. Vä­li­tät tie­toa ete­ne­mi­ses­tä ra­hoit­ta­jal­le.
  5. Vä­li­tät tie­toa hen­ki­löil­le, jot­ka voi­vat hyö­tyä hank­kees­ta.
  6. In­for­moit suur­ta ylei­söä ja näin li­säät tie­toa sekä omas­ta hank­kees­ta että han­ke­toi­min­nas­ta yleen­sä.
  7. Ker­rot muu­tok­sis­ta, ete­ne­mi­ses­tä ja ta­pah­tu­mis­ta.
  8. Luot ver­kos­to­ja ja ko­ko­at ih­mi­siä yh­teen. Laa­jo­jen ver­kos­to­jen avul­la vies­ti voi le­vi­tä to­del­la laa­jal­le alu­eel­le.
  9. An­nat mah­dol­li­suu­den vai­kut­taa hank­kee­seen sen eri vai­heis­sa.
  10. To­teu­te­tut hank­keet toimivat esi­merk­ki­nä ja op­pi­na uu­sil­le hank­keil­le.

Si­säi­nen viestintä

Ker­ro hank­kees­ta niil­le ta­hoil­le, joi­ta se kos­kee ja jot­ka voi­vat saa­da siitä jo­tain hyö­tyä. Ta­voit­tee­na on myös saa­da asi­an­o­sai­set mu­kaan to­teut­ta­maan han­ket­ta. Han­ke ei saa jää­dä vain jon­kin pie­nen ryh­män omak­si toi­men­pi­teek­si. Eri­tyi­sen tär­ke­ää on tie­dot­taa etenemisestä myös ha­ki­ja­ta­hon hal­lin­to-or­ga­ni­saa­ti­ol­le ja/tai hal­li­tuk­sel­le sekä ra­hoit­ta­jil­le.

Kan­nat­taa vie­rail­la sään­nöl­li­sin väli­a­join esi­mer­kik­si han­ket­ta hal­lin­noi­van yh­dis­tyk­sen tai kun­nan hal­li­tuk­ses­sa ker­to­mas­sa toi­men­pi­tei­den ete­ne­mi­ses­tä. Si­säi­sen viestinnän vä­li­nei­tä ovat myös esi­mer­kik­si säh­kö­pos­ti, sosiaalinen media, int­ra­net ja oh­jaus- tai han­ke­ryh­män ko­kouk­set.

Ulkoinen viestintä

Ul­koi­sen viestinnän ta­voit­tee­na on ker­toa muil­le sii­tä, mitä hank­kees­sa ta­pah­tuu. Jul­ki­nen viestintä tuo hank­keel­le nä­ky­vyyt­tä ja voi aut­taa esi­mer­kik­si uu­sien yh­teis­työ­kump­pa­nei­den löy­tä­mis­essä.

Vies­tin­tä kan­nat­taa suun­ni­tel­la

Laa­di vies­tin­tä­suun­ni­tel­ma:

  • Mitä ha­lu­am­me sa­noa? (Sa­no­ma)
  • Ke­nel­le? (Koh­de­ryh­mä)
  • Mi­ten? (Kei­not/vä­li­neet)
  • Mitä vai­ku­tuk­sia saam­me ai­kaan? (Tu­los)
  • Mitä mak­saa? (Bud­jet­ti)
  • Kuka/ket­kä te­ke­vät? (Te­ki­jät)
  • Mil­loin on h-het­ki? (Aika­tau­lu)
  • Mitä tapahtuu viestintätoimenpiteiden jäl­keen? (Seu­ran­ta)

Tie­dot­teen kir­joit­ta­mi­nen

  • Tie­dot­teen ta­voi­te on he­rät­tää toi­mit­ta­jien mie­len­kiin­to ja saa­da hei­dät kir­joit­ta­maan hank­kees­ta.
  • Jos­kus toi­mit­ta­jat jul­kai­se­vat tie­dot­teen sel­lai­se­naan, jos­kus he ly­hen­tä­vät, täy­den­tä­vät tai kom­men­toi­vat sitä, jos­kus he kir­joit­ta­vat tie­dot­teen poh­jal­ta ko­ko­naan uu­den ju­tun.
  • Tie­dot­teen tu­lee kä­si­tel­lä jo­tain uut­ta ja ajan­koh­tais­ta, ylei­ses­ti kiin­nos­ta­vaa asi­aa.
  • Tar­kas­te­le asi­aa toi­mit­ta­jan, älä hank­kee­si näkö­kul­mas­ta.

Vink­ke­jä tie­dot­teen ja ju­tun kir­joit­ta­mi­seen

  • Na­pak­ka ot­sik­ko he­rät­tää lu­ki­jan kiin­nos­tuk­sen ja ker­too tie­dot­teen ai­heen.
  • Mitä, mis­sä, mil­loin, mi­ten, mik­si, kuka? Tär­keim­mät asi­at heti tie­dot­teen al­kuun, mah­dol­li­sim­man sel­ke­äs­ti ja yti­mek­kääs­ti.
  • Muis­ta ly­hy­et kap­pa­leet ja elä­vöit­tä­vät väli­ot­si­kot.
  • Tie­dot­teen mak­si­mi­pi­tuus on yksi A4.
  • Tie­dot­tee­seen kan­nat­taa pyy­tää 1-3 kom­ment­tia ai­hee­seen liit­ty­väl­tä hen­ki­löl­tä, kos­ka ih­mis­ten kom­men­tit kiin­nos­ta­vat aina lu­ki­jaa.
  • Laita aina tie­dot­teen lop­puun sellaisen yh­teys­hen­ki­lön tie­dot (nimi, tit­te­li, pu­he­lin­nu­me­ro), joka voi antaa asiasta lisätietoja.
  • Kuva elä­vöit­tää teks­tiä ja nos­taa sen ar­voa lu­ki­jan sil­mis­sä. Jos mah­dol­lis­ta, tarjoa me­di­oil­le kuva­ma­te­ri­aa­lia.

Vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen

  • Mieti kohderyhmä.
  • Valitse sopiva kanava.
  • Tee sisältösuunnitelma.
  • Seuraa, millainen sisältö toimii.