Yrittäjä Jarkko Loima työpisteellään.
Yrittäjä Jarkko Loima työpisteellään.

”Suomesta on hyvä ponnistaa, meihin kyllä luotetaan”

01.09.2023 13:33Etelä-Pohjanmaa

Pitkä kokemus teattereissa antoi Jarkko Loimalle hyvän pohjan yrittäjyyteen. Yhdistäessään teatterialan kokemuksen ohjelmointiosaamiseen hän loi Misto ART -nimisen ohjelmistotuotteen, joka helpottaa teattereiden toiminnan hallintaa monimutkaisissa aikatauluissa ja tilavarauksissa. Tuotteen ympärille perustettu Riverside Solutions on nyt vakiinnuttanut asemansa Suomessa ja tavoittelee maltillista kasvua Euroopassa.

Ennen päätoimiseksi yrittäjäksi ryhtymistä Loima työskenteli teattereissa ja julkisrahoitteisissa organisaatioissa parinkymmenen vuoden ajan. Työn ohella hänellä oli aina jokin sivujuonne, toisinaan se oli opiskelua ja toisinaan pientä toiminimiyrittäjyyttä. Taustalla Loimalla oli myös tietotekniikan insinöörin koulutus ja sivutoiminen yrittäjyys oli tapa ylläpitää ohjelmointiosaamista.

Loiman yrittäjäura alkoi sivutoimisena, kun hän työskenteli Vaasan Kaupunginteatterissa tuotantojohtajana ja teki opinnäytetyötä vuonna 2012.

– Tein teatterin tuotannonsuunnitteluohjelmiston käyttöönotosta ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyötä ja huomasin, että tässä voisi olla sellainen ohjelmistoprojekti, mitä minun kannattaisi lähteä tekemään itse.

– Siinä yhdistyi teatterialan kokemus ja tarve sekä ohjelmistoalan osaaminen. Aloin kehittää softatuotetta toiminimellä ja huomasin, että tälle voisi olla kysyntää.

Mukaan tuli muutamia kumppaneita ja muutaman mutkan kautta Loima päätyi perustamaan tuotteen ympärille osakeyhtiön, joka sai nimekseen Riverside Solutions. Siirtyminen päätoimiseksti yrittäjäksi tapahtui Loiman kohdalla hitaasti ja harkiten. Hyvin palkatusta päivätyöstä oli tietenkin kynnys jäädä pois. Kehittämisyhdistys Liiveriltä saatu avustus tuotteen brändäämiseen ja kansainvälistymiseen oli yksi niistä porkkanoista, jotka kannustivat.

– Olin sen verran käynyt kouluja, että ymmärsin Suomen markkinoiden olevan liian pienet ja etten tule näin ohuelta sektorilta saamaan elantoa. Näistä syistä ajattelin jo alussa, että lähden kansainväliseen suuntaan.

Misto ART on teattereiden lukujärjestysohjelma, jolla hallinnoidaan tilavarauksia, näytelmien harjoitusajankohtia, teatterihenkilöstön työvuoroja ja siinä on myös integraatioita esimerkiksi palkkaohjelmaan. Teattereissa on monimutkaiset työajat ja -sopimukset, kuten kaksiosaiset työpäivät harjoituksineen ja esityksineen. Misto ART auttaa varmistamaan, että kaikki työntekijät tietävät mitä ollaan tekemässä, missä ja mihin aikaan.

Odotukset yrittäjyyteen

Siirryttyään päätoimiseksit yrittäjäksi, Loima joutui heti aluksi toteamaan, ettei asiat aina mene suunnitelmien mukaan.

– Tein aluksi roadmapin ja siihen kylkeen budjetin ja odotin, että näin se menee. Viikko siitä, kun olin irtisanoutunut Vaasan kaupunginteatterilta, tuli covid ja laittoi kaikkien teattereiden ovet kiinni.

Koronan mukana tuli jotain hyvääkin. Ulkomailla messuilla oli niin vähän näytteilleasettajia, että Misto ART sai heti tosi hyvää näkyvyyttä.

– Liikevaihdon kasvu on ollut maltillisempaa ja ollut pakko hyväksyä se, etteivät ulkomaan rahahanat niin vain auenneetkaan. On myös tajunnut, että jokaisessa maassa on tehtävä kuitenkin se perustyö, ja rakennettava bisnes ja verkostot alusta asti. Kotimaan hyvä pohjatyö ja asiakkaiden hyvä luottamus on se mikä helpottaa kaikkea.

– Suomesta on hyvä ponnistaa, meihin kyllä luotetaan. Ei tarvitse hävetä, kun sanoo, että tekee softaa ja tulee Suomesta.

Loiman mukaan yrittäjyyden tuoma vapaus muutti oman ajankäytönhallinnan erilaiseksi ja sitä piti aluksi opetella. Välillä työ on ulospäinsuuntautunutta markkinointia, jota pitää pystyä tekemään myös englanniksi. Vastaavasti välillä pitää pystyä kammioitumaan työhuoneeseen pariksi päiväksi, että saa jonkun keskeisen asian tehtyä.

– Koodaaminen on sellainen introverttimaailma. Jos kalenteri on ammuttu ihan täyteen, ei noiden kahden roolin vaihtaminen onnistu.

 

Misto ART -avaimenperä kuvituskuvana.

Kansainvälistymiseen eväitä Liiveristä

Liiverin avustuksella rakennettiin myös tuotteen brändiä. Loiman mukaan se oli valtavan tärkeää, sillä nyt tuotetta on helppo esitellä, kun kaikki materiaalit on tehty huolellisesti. Brändistä on muodostunut osa softan identiteettiä. Kumppaniksi löytyi sellainen mainostoimisto, jonka kanssa yhteys syntyi nopeasti ja Loima kokee saaneensa heiltä jopa enemmän kuin osasi odottaa. Mainostoimiston kanssa tehtiin myös markkinointivideoita, joilla Loima itse esiintyy. Oman persoonan laittaminen peliin on toiminut, sillä ala on pieni ja perustuu ihmisten välisiin suhteisiin.

– Vaikka teen ohjelmistotuotetta, meidän alallamme kaupat syntyvät kuitenkin ihmisten välillä. Teatteri on aika konservatiivinen ydintoiminnassaan. Teatterit asiakkaina vaatii inhimillisen kohtaamisen, jotta se luottamus syntyy.

Yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat hyvät ja stabiilit. Misto ART on Suomessa markkinajohtaja ja kasvua haetaan hillitysti kansainvälisiltä markkinoilta.

– Tällä hetkellä suunnittelen jokaiselle teatterille erikseen myytävästä palvelusta liukumista alustamalliin, jossa monet toimijat voivat kytkeytyä tuotantoprosessiin ja tuoda sen oman osaamisen alustalle, enemmän verkostomaisesti. Se meri pitäisi ehtiä valloittaa ensimmäisenä.

Loima on ehtinyt tottua yrittäjyyden tuomaan vapauteen.

– Mua on houkuteltu erittäin kiinnostavaan ja hyväpalkkaiseen työhön. Ei tarvinnut kauaa pohtia, kun päätin, että en mä kyllä tätä vapauttani myy. Niin paljon se merkkaa. Kun sen vapauden kerran saa kesken aikuisen työuran lunastettua ja uskaltaa ottaa sen askeleen, kynnys mennä takaisin on tosi iso.

maaseutu.fi/uusimaa-logo

EU:n maaseuturahoituksella tuetaan maataloutta ja maaseutua, jotta koko Suomi voisi hyvin. Tältä sivustolta löydät tietoa siitä, miten tämä vaikuttaa juuri sinuun – olitpa sitten viljelijä, maaseudulla toimiva yrittäjä, maaseudun asukas tai kehittäjä.