Mekkoon pukeutunut nainen ikkunalaudalla.

Ommellinen osui oikeaan saumaan

11.08.2023 12:53Keski-Suomi

Ommellinen on kasvanut alle kymmenessä vuodessa yhden naisen käsityöharrastuksesta 15 henkeä työllistäväksi yritykseksi. Kun kasvu vaati isompia toimitiloja, maaseuturahoituksen tuki auttoi rakentamaan reilut neliöt.

Ommellinen tunnetaan etenkin värikkäistä ja iloisesti kuositetuista naisten vaatteista. Muuramessa toimivan yrityksen valikoimassa on myös kankaita sekä miesten vaatteita, vaatteiden kaavoja ja kodintuotteita.

Tekstiiliteollisuus ei ole niitä maailman helpoimpia aloja, ei varsinkaan Suomessa eikä villinä laukkaavan inflaation aikana. Ommellisen menestys on tullut tekemällä oikeita asioita oikeaan aikaan. Heinäkuussa päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto nousi lähes 1,8 miljoonaan euroon.

Muuramelaisyrityksen perustaja Liisa Häkli toteaa, että yritys on elänyt hyvien tähtien alla. Asiat ovat tapahtuneet omalla painollaan, kun on menty rohkeasti kohti.

– Alusta lähtien on ollut tärkeää löytää oikeat tyypit. Etenkin ensimmäisten työntekijöiden palkkaaminen on kriittistä aikaa pienyritykselle, ja meillä oli siinä onnea, hän sanoo.

Juoksuaskelista uusi suunta

Ommellinen sai alkunsa käsityöharrastuksesta. Liisa Häkli on koulutukseltaan erityisluokanopettaja, ja innostui tekemään perheelleen vaatteita lasten ollessa pieniä. Hän esitteli niitä ompeluaiheisessa blogissaan, ja tuotteille näytti löytyvän kysyntää laajemminkin.

– Perustin yrityksen vuonna 2014. Aluksi ajatus oli, että voin pidentää äitiyslomaa, kun teen vähän lastenvaatteita myyntiin, hän kertoo.

Vaatekutsuja pitäessään tuore yrittäjä havaitsi nopeasti, että suurin markkinapotentiaali sijaitsi muualla kuin lastenvaatteissa.

– Niistä juoksuaskelista naistenvaaterekille pystyi päättelemän paljon, hän nauraa.

Lisäksi lastenvaatteita ostetaan muutama vuosi, naistenvaatteita muutama vuosikymmen. Niinpä Ommellinen vaihtoi suuntaa vauhdissa.

Verkkokauppaa ja kivijalkaa

Vaateyrityksen rakennus.
Ommellisen uusi myymälä.

Nykyään Ommellisen myynnistä 60–65 % tulee verkkokaupan kautta ja loput omasta myymälästä Muuramessa sekä erilaisista tapahtumista. Vaikka verkko on tärkeä myyntikanava, Häkli pitää myös kivijalkamyymälää arvossa: ihmiset haluavat sovitella vaatteita ja saada henkilökohtaista palvelua.

Yrityksen kankaita menee jonkin verran myös ulkomaisille jälleenmyyjille.

– Alkuvuosina kankaita meni vientiin enemmänkin, mutta korona ja kuljetuskustannusten nousu ovat hiljentäneet ulkomaankauppaa merkittävästi, Häkli taustoittaa.

Tänä syksynä yrityksessä jännitetään sitä, lähteekö ulkomainen kuluttajamyynti vetämään. Mahdollisuuksia avaa se, että yrityksen verkkokauppa saa kieliversion englanniksi.

Kotimaisuus, laatu ja mukavuus

Kaikki Ommellisen vaatteet valmistetaan Suomessa ja kankaiden kuosit ovat suomalaista suunnittelua. Kankaista osa neulotaan Suomessa, ja osa tehdään Puolassa.

Nainen ja pusero.
Asiakkaat arvostavat laatua.

Häkli korostaa, että yrityksen on tunnettava asiakkaansa: heillä on oltava jokin syy ostaa uusi vaate. Muutama vuosi sitten tehdyn asiakaskyselyn perusteella Ommellisen asiakkaat arvostavat kotimaisuutta, laatua ja mukavuutta.

Sitoutunut asiakasyhteisö onkin yksi tekijä Ommellisen menestyksen taustalla. Se on muodostunut pitkälti sosiaalisessa mediassa, joka on yrityksen tärkein markkinointikanava. Somessa pidetään mm. livelähetyksiä.

– Käsityömessuilta tulee aina uusia asiakkaita, ja lisäksi puskaradio toimii hyvin: kun asiakkaat käyttävät meidän vaatteitamme, heiltä saatetaan kysyä, mistä tuo mekko on hankittu, Häkli kertoo.

Asiakkaille ja toisille yrittäjille järjestetään Muuramen myymälässä myös kohtaamisten iltoja, joissa tavataan tuttuja ja esitellään uuden kauden uutta mallistoa. Tapaamisiin tullaan pitkienkin matkojen takaa, pääkaupunkiseudulta asti.

Uusi toimitila edisti kasvua

Viime vuonna Ommellinen muutti uuteen, itse rakentamaansa toimitilaan. Sen noin tuhat neliötä sisältävät kaiken: tuotanto- ja toimistotilat, kuvausstudion sekä myymälän. Yritys sai investointiin tukea maaseuturahastosta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta, ja uskalsi tehdä neliöitä reippaasti.

Uusien tilojen ansiosta Ommellinen on kasvattanut tuotantoaan, palkannut uusia työntekijöitä ja laajentanut myymälän aukioloaikoja.

– Kaikki tilat tuplaantuivat! Isommat tilat antavat ihmisille työrauhan, ja laajempien aukioloaikojen ansiosta myymälän liikevaihto on noussut 30 %. Onneksi uskallettiin tehdä tämä investointi, Häkli iloitsee.

Rahoituksen hakemisessa vaikeinta oli kustannusten arviointi ennakkoon.

– Meillä kustannusarvio meni yllättävän hyvin kohdalleen, ja tuen takia kustannuksista myös tuli pidettyä tarkkaa kirjaa. ELY-keskuksen asiantuntija neuvoi paljon, ja hallinnollinen lopputarkastus oli itsellekin kiva hetki, Häkli sanoo.

Hän kannustaa yrittäjiä kysymään julkisen rahoituksen tukimahdollisuuksista rohkeasti.

– Yrittäjä ei saa olla liian vaatimaton rahoituksen hakemisessa. Kun sen tekee oikein, vaivannäkö maksaa itsensä takaisin.

uusi tuotantotila tyhjänä
Maaseuturahoitus mahdollisti riittävästi neliöitä Ommellisen uuteen tuotantotilaan.
maaseutu.fi/uusimaa-logo

EU:n maaseuturahoituksella tuetaan maataloutta ja maaseutua, jotta koko Suomi voisi hyvin. Tältä sivustolta löydät tietoa siitä, miten tämä vaikuttaa juuri sinuun – olitpa sitten viljelijä, maaseudulla toimiva yrittäjä, maaseudun asukas tai kehittäjä.