Kommunikationsanvisningar 2023–27

Kommunikationsanvisningar

Dessa anvisningar gäller projekt-, företags- och strukturstöd som finansieras av EU:s landsbygdsfonden 2023–2027.

Alla som får EU-finansiering ska i sin kommunikation använda EU:s emblem för att lyfta fram att de får stöd från EU:s program och för att förbättra EU:s synlighet. EU:s emblem är det viktigaste visuella varumärket för att bekräfta EU-finansieringens ursprung och garantera dess synlighet.

Det är bra att informera om projektet när det inleds och när det avslutas, men också under genomförandet. Berätta vad som eftersträvas i projektet och vad som åstadkommits. Kommunikation är inte bara en skyldighet. EU:s emblem berättar också att projektet är högklassigt och viktigt och att det har fått EU:s landsbygsfinansiering.

Landsbygdsfondens kommunikationsanvisningar grundar sig på kommissionens förordning 129/2022. I villkoren för stödbeslutet anges vilka kommunikationsskyldigheter som gäller för det stöd du får. Det beviljade stödet kan minskas med 1–5 procent om kommunikationsskyldigheterna inte har iakttagits. Avdraget regleras i den nationella lagstiftningen. I denna anvisning redogörs för skyldigheterna, men även rekommendationer för kommunikationen ges.

EU:s emblem och andra logotyper

När du informerar om projektet ska du alltid komma ihåg att berätta att det har fått EU:s landsbygdsfinansiering. I allt kommunikationsmaterial som ingår i projektet ska EU:s emblem, dvs. EU-flaggan och texten ”Medfinansieras av Europeiska unionen” synas.

Om projektet har finansierats via Leader-gruppen rekommenderas att även Leader-logon (Leader-vimpeln) används. Du får symbolerna på adressen: https://maaseutu.kuvat.fi/.

Om du vill kan du berätta att finansieringen har kommit via NTM-centralen och även använda NTM-centralens logo i kommunikationsmaterialet.

Om kommunikationsmaterialet innehåller andra symboler utöver EU-flaggan (till exempel din egen organisations logo) ska EU:s emblem vara likvärdigt (storlek, placering) med andra symboler. I den grafiska anvisningen finns närmare anvisningar om användningen av EU:s emblem (grafisk anvisning på finska).

Kommunikationsmaterial

EU:s emblem ska vara synligt i allt kommunikationsmaterial som behandlar genomförandet av projektet. Kommunikationsmaterial är till exempel tryckt material eller digitala produkter, webbplatser och mobilversioner av dem, broschyrer om projektet samt PR-material och tidningsannonser om projektet. Även reklam som betalats för projektet hör till kommunikationsmaterialet.

När du informerar om ditt projekt ska du berätta på ett lämpligt sätt i kommunikationsmaterialet att ditt projekt har fått EU:s landsbygdsfinansiering.

Webbplatser och konton i sociala medier

Om projektet har en webbplats eller ett konto i sociala medier ska du på dessa sidor presentera en kort beskrivning av projektet i förhållande till stödbeloppet. Av beskrivningen ska projektets mål, resultat och EU:s finansieringsandel framkomma. Uppgifterna kan ges i presentationstexten eller i profilbeskrivningen för kontot i sociala medier.

Om du berättar om ditt projekt på din organisations eller ditt företags webbplats eller konto i sociala medier, kom också ihåg att berätta om den EU-finansiering du fått.

Det räcker att finansieringskällan framgår av kontobeskrivningen i sociala medier, och varje separat bild eller inlägg i sociala medier behöver inte innehålla EU:s emblem.

Affisch för projekt över 10 000 euro

Om det är fråga om projekt- eller företagsstöd som fått finansiering via Leader-gruppen och det offentliga stödet är 10 000–50 000 euro, ska en affisch som presenterar projektet placeras på en synlig plats.

Sätt upp en affisch även i de fall då det offentliga stödet är 10 000–50 000 euro och projektet har finansierats av NTM-centralen och det är fråga om en investering för utveckling av landsbygdens verksamhetsmiljö eller ett samarbetsprojekt för tjänster och verksamhetsmiljö på landsbygden samt när det är fråga om ett infrastrukturprojekt, till exempel en bredbandsinvestering.

Det rekommenderas att affischen används i stor utsträckning även i andra projekt där det offentliga stödet överstiger 10 000 euro, till exempel i utbildnings- och informationsförmedlingsprojekt.

Affischen kan placeras till exempel i projektledarens arbetsrum. Det räcker att affischen är på plats under projektets gång, det vill säga åtminstone tills du har fått slutbetalningen.

En utskrivbar affischmall finns på adressen maaseutu.kuvat.fi. Fyll i en beskrivning av projektet på affischen. I beskrivningen kan du till exempel ange projektets namn, vem som genomför projektet och vad som görs i projektet samt att projektet genomförs med stöd från EU:s landsbygdsfond. Skriv ut affischen i A3-format.

Om sökanden har många projekt kan uppgifterna om dem presenteras i en enda affisch. Affischen ska ändå innehålla specificerad information om varje projekt.

Affischen kan också vara digital. Då ska man säkerställa att monitorn som den digitala affischen syns på är funktionssäker.

Informationsskylt eller elektronisk skärm för investeringar över 50 000 euro

I samband med investeringen ska du sätta upp en informationsskylt om stödet om du har fått ett offentligt stöd på 50 000–500 000 euro och det är fråga om en materiell investering (till exempel maskin, anordning, linjenät) eller ett infrastruktur- eller byggprojekt. Skylten ska finnas på en synlig plats i anslutning till investeringen. Det räcker att skylten är uppe medan åtgärden genomförs, det vill säga åtminstone tills du har fått slutbetalningen. Uppgifterna kan också visas på en elektronisk skärm.

Du får en informationsskylt från NTM-centralen eller Leader-gruppen.

Permanent informationsskylt för investeringar över 500 000 euro

När du har fått ett offentligt stöd på över 500 000 euro för infrastruktur eller byggprojekt, sätt upp en skylt vid objektet genast när du inleder åtgärden och låt den vara på plats åtminstone under egendomens användningstid. Skylten kan finnas i anslutning till investeringen, på byggnadsobjektet eller i lokalerna.

Skylten ska vara på plats åtminstone så länge som egendomens användningstid anges i stödbeslutet. Mottagarna av företagsstödet ska använda den egendom som är föremål för det stöd som beviljats för investeringen i minst tre år och mottagarna av projektstöd i minst fem år från utbetalningen av den sista stödposten. Av särskilda skäl kan i stödbeslutet bestämmas att egendomens användningstid är högst tio år. Vid jordbruksinvesteringar ska skylten vara på plats minst fem år efter att den sista betalningen har erhållits eller räntestödslånet har lyfts.

Du får en informationsskylt från NTM-centralen eller Leader-gruppen.

Ytterligare anvisningar:

Användning av EU:s emblem i samband med EU-program (europa.eu)

Grafiska anvisningar (på finska)

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2022/129

Kommunikationsanvisningar 2014–22

Om ditt projekt har fått finansiering 2014–22, följ kommunikationsanvisningarna 2014–22.

Stödmottagarens verktygslåda för kommunikation innehåller färdiga mallar för informationsmaterial.  Verktygslådan får användas av alla som har fått stöd via landsbygdens utvecklingsprogram 2014–22.