Lapsi, jolla on päässä Tellan pipo.

Tellas huvudbonader – flaskpostbrev från Norden till världen

01.02.2023 23:02Södra Österbotten

På Teuva har släkten Saksa har alltid idkat handel vid sidan av jordbruket. Den skickliga tillverkaren av huvudbonader tog sig ända från Teuva till Ilmajoki för att arbeta. Då började man fundera på varför man inte kunde grunda en egen fabrik för huvudbonader i den egna socknen. Så gick det till när Aarne Saksa och hans två bröder, grannvärden Yli-Mikkilä, mästaren på huvudbonader Rantala och försäljaren Myllykangas tillsammans grundade Teuvan Lakkitehdas (Teuvas hattfabrik), Tella. Hattfabrikens historia fortsätter ännu idag. Nu det är Aarnes barnbarnsbarn Liina-Maaria Lönnroth som håller i Tellas trådar.

Paappa – en betydande påverkare i karriären

Liina-Maaria fick under sin barndom följa med sin farfar Antero Saksas arbete som företagare inom Tella.

– Jag kommer ihåg att paappa var businesklädd varje dag, och jag kommer också ihåg räknaren, som gav ett effektivt ljud när han på tryckte på den. Paappa arbetade väldigt mycket.

Från barndomen har Liina-Maaria också minnen av besök på fabrikens produktionssida med sin farfar. Som 10-åring fick Liina-Maaria för första gången åka med sin paappa på försäljningsresor, på vilka hon lärde sig många businesfärdigheter. I början av 90-talet deltog Liina-Maaria för första gången i Vateva-mässan, en modemässa för proffs. Det var en betydande och minnesvärd upplevelse för en 12-åring.

– Den visuellt imponerande modevisningen kommer jag ihåg, många vackra kläder.

Erfarenheten var till och med så imponerande att Liina-Maaria då beslutade att hon skulle bli kläddesigner.

– Jag kommer inte ihåg att jag någonsin skulle ha blivit styrd till branschen. Beslutet har kommit från mig själv.

Liina-Maaria planerade sin första huvudbonad som 14-åring.

– Vi gick på tyginköp med Paappa, och han berättade alltid emellanåt hurdant tyg det lönar sig att köpa. I planeringen fick jag genast låta min egen vision blomstra, bara jag motiverade allt väl.

Flera år senare började jag studeratextil- och beklädnadsbranschen vid konstfakulteten vid Lapplands universitet.

– Jag bodde i Rovaniemi i fyra år. Jag började som designchef för Tella år 2001. Då började jag planera Tellas visuella material, bl.a. kataloger och webbsidor.

Konstmagistern, Tella Oy:s företagare Liina-Maaria Lönnroth uppskattar ekologiska och etiska värden både i sin vardag och i sitt arbete. – I vår familj äter vi ekologisk mat och i arbetet med huvudbonaderna använder vi så mycket naturmaterial, kvalitetstyger som möjligt.

Tella har blivit ett internationellt märke

Under Liina-Maarias studieår hade Tella väntat på att hon skulle fortsätta med familjeföretagets historia.

– Jag ville ändå prova något annat och ge mig själv friheten att fundera på vad jag vill.

Efter att hon utexaminerats till konstmagister fortsatte Liina-Maaria sina studier. Hon avlade studier i ekonomi vid Helsingfors handelshögskola och Vasa öppna universitet och studerade estetik vid Helsingfors universitet. I Tammerfors avlade Liina-Maaria studier i pedagogik, varefter hon arbetade som lärare en tid och bildade en familj.

Det är fint att historien som börjat här fortsätter någonstans i världen. Det känns som om flaskpostbrev skickas ut i världen från det här lilla Norden.

År 2015 köpte Liina-Maaria Tellas affärsverksamhet och i januari 2017 grundade hon ett eget Tella Oy.

– Jag hade haft tid att fundera på hur jag skulle fortsätta historien om min släkts företaget. Tellas huvudmarknad har länge varit Finland, men jag hade en vision om att Tella Oy skulle bli en internationell aktör. Först skulle vi vända oss till Tyskland.

Tella Oy  – på krönet av trendvågen

Huvudbonader är på uppgång, speciellt bland män. I Tellas kollektion ingår huvudbonader för såväl män som kvinnor och barn. Liina-Maaria berättar att hon får intryck för planeringen från sina fritidsaktiviteter.

– Jag läser böcker och tittar på högklassiga serier på min fritid. Att resa är också en kär hobby, eftersom jag är intresserad av olika kulturer och människor. Jag får idéer när jag tittar på världen omkring mig. I Tellas produkter är det viktigt att de håller i sig under åren, och inte idéer som snabbt går ur mode. Vi betonar god design och högklassiga material.

Inom Tella Oy utförs planering, marknadsföring och försäljning.

– Tillverkningen av huvudbonaderna görs som underentreprenad i Södra Österbotten, huvudsakligen i Kurikka, så att Tella köper materialen. Tella utbildar underleverantörerna och underleverantörerna ansvarar för kvaliteten.

Kunderna utgörs av återförsäljare. När Liina-Maaria åker på försäljningsresa ekar hennes paappas anvisningar i hennes huvud om att man inte ska resa med en stökig hattväska.

Leader Suupohja  – stöd för internationalisering

Internationaliseringen av Tella Oy innebär att sociala medier utnyttjas allt mer och att varumärket presenteras visuellt. Leader Suupohja har beviljat Tella Oy nyetableringsstöd och varit ett stort stöd i internationaliseringsprocessen.

– Leader-finansieringen har möjliggjort åtgärder som har kunnat genomföras snabbt och som vi annars inte alls hade kunnat genomföra.

I och med Leader-finansieringen har man kunnat fortsätta Tella Oy:s historia i internationaliseringssyfte med hjälp av videor och bilder.

– Varumärkesvideo är ett bra sätt eftersom man där talar ett universellt språk och man tar också fler bilder av kollektionen.

Den vidsynta företagaren vid Tella Oy gläder sig över en liten bit sydösterbottniskhet åker från lilla Finland ut i världen.

– Det är fint att historien som börjat här fortsätter någonstans i världen. Det känns som om flaskpostbrev skickas ut i världen från det här lilla Norden. Det är också härligt när det tidvis kommer e-postmeddelanden med berättelser och hälsningarna från huvudbonadernas ägare.

En sak anser Liina-Maaria vara särskilt viktig trots internationaliseringen.

– Jag vill hålla fast vid att produktionen förblir i Finland, eftersom det bl.a. är kostnadseffektivt, flexibelt och både leveranssäkerheten och kvalitetskontrollen är bra.

 

Kvinna med mössa på
I Tellas kollektion ingår fortfarande modeller som har varit med sedan företagets begynnelsetider. – Keisari (på bilden) och Oskari har varit med ända sen början. Paappa har berättat att idén till Keisari-kepsen har kommit från den österrikiska kejsarens huvudbonad, kejsarens tjänstemössa. Keisari-kepsen har varit sommarens mest sålda, förklarar Liina-Maaria.

Företagandet har en sydösterbottnisk mentalitet

Liina-Maaria upplever den sydösterbottniska mentaliteten i företagandet endast som en god sak, och är också stolt över sin sydösterbottniska karaktär.

– Företagande innebär visserligen mycket byråkrati, men det är fint att det också finns sådana möjligheter för företagare som Leader. Det är också trevligt att åka till exempel till Helsingfors och berätta för kollegerna hur bra samarbetet mellan olika aktörer fungerar här i Södra Österbotten.

Liina-Maaria hör till Suomen Muoti & Tekstiili ry:s arbetsgrupp för samhällsansvar, där det också finns bl.a. representanter för Marimekko, Finlayson och Makia.

Företagande är starkt närvarande även i vardagen, eftersom Liina-Maarias man också är företagare. Han är prydnadsskulpturmästare och entreprenör för traditionella byggnader.

– Även om vardagen är hektisk är den också trevlig. I början var det spännande att fatta beslut och ta steget ut i företagande, men som företagare har man intressanta dagar och obegränsade möjligheter att utveckla sig själv inom ramen för tidtabellerna, berättar Liina-Maaria.

Sedan Liina-Maaria arbetar som företagare på Tella Oy har hon möjlighet att vara rörlig och hennes arbetstid är flexibel. Hon försöker dock alltid varva ner under hemmakvällarna.

– Jag brukar inte ta med mig jobbet hem, men ibland har man inget val. Å andra sidan är det också roligt att barnen ser hur arbetet utförs.

EU:s landsbygdsfinansiering stöder jordbruket och landsbygden för att hela Finland ska må bra. På denna webbplats hittar du information om hur detta påverkar just dig - vare sig du är bonde, företagare på landsbygden, landsbygdsbo eller utvecklare.