Kuva kahdesta miehestä, joilla on käsissään jäätelöpurkkeja.

Hyperlokal glass från Närpes

01.02.2023 22:52Österbotten

Inga kärleksbrev har ännu kommit, men annars har populariteten varit enorm. Magnus Westerlund vet hur sociala medier fungerar och hur man får synlighet där, inte för honom själv utan för glassen. Glassen tillreder han i Närpes tillsammans med sin bror Mathias och företagets första avlönade arbetstagare Daniel Wilson.

Med kärleksbrev hänvisar Westerlund till den nyligen uppförda lådan bredvid försäljningsstället för självbetjäning. På lådan står det lekfullt kontanter, presentkort och kärleksbrev. I april lanserade företaget de första sex glassmakerna, och de har redan varit tvungna att planera ytterligare investeringar för att svara på efterfrågan.

Nu finns det cirka 40 återförsäljare, från Lappfjärd till Nykarleby. I Södra Österbotten finns det försäljare i Östermark och Kauhajoki. Per dag tillverkas cirka 300 burkar halvliter glass, men med hjälp av investeringar fördubblas produktionen.

– Det här är en hyperlokal produkt eftersom vi använder så lokala råvaror som möjligt, ägg, aroniabär, tomater och grädde kommer alla från närområden. Vi har också lyckats hitta pastöriserad mjölk direkt från gården, räknar Magnus upp.

Bild på två män som håller i glassburkar.
Bröderna Magnus och Mathias Westerlund bestämde sig för att börja tillverka glass av så lokala råvaror som möjligt.
Eftersom råvarorna är lokala påverkar det glassens smak. När till exempel bär inte behöver frysas innan de tillsätts i glassen kan man känna deras färskhet.– Vanilj får vi ännu inte tag på lokalt, även om jag har försökt antyda för de lokala jordbrukarna att man kunde odla det, skämtar Magnus.

Det är lätt att få glassen till butikshyllan, men det är svårare att få den bort från hyllan. Därför började bröderna marknadsföra produkterna i god tid på sitt Instagram-konto, innan produkterna lanserades.

Glassfabriken i Närpes har samma pris som marknadsledaren och försäljningsposterna är inte särskilt stora, så butikerna har inte behövt göra stora investeringar när de tagit upp produkterna till försäljning.

– Glassen tog snabbt slut hos återförsäljarna. Jag hade inte kunnat föreställa mig hur starka känslor det skulle väcka när vi var tvungna att meddela att våra lager också är tomma. Men glassen är förknippad med barndomsminnen, så även känslorna är starka, funderar Magnus.

brevlåda
Efter att den här artikeln gjordes har det redan kommit kärleksbrev i den där lådan utanför fabriken.

Affärsidén föddes förra året när Mathias funderade på varför ingen gör lokal glass och framförde idén för Magnus. Mathias har erfarenhet från restaurang- och bageribranschen och Magnus är utexaminerad tradenom, så männen gick snabbt från ord till handling.

Glassen tillverkas för hand och inga halvfabrikat används. Principen är att enkla råvaror ger de bästa smakerna.

– Ju kortare ingredienslista, desto bättre. I Närpes finns en så ren natur att man till exempel kan plocka blåbär nästan var som helst. Förutom råvaruproducenter finns här kunniga företag som skötte renoveringen av utrymmena, berömmer Magnus när han presenterade en barack där det tidigare fanns ett daghem men som nu fungerar som produktionsenhet.

Tack vare Aktion Österbottens stöd vågade företaget investera och vågar också ställa upp nya tillväxtmål snabbare.

– Sommaren är förstås vår säsong, men vi har också idéer för vintern. Nästa sommar måste vi hitta på något nytt, ännu i sommar är det att vi tillverkar lokal glass tillräckligt för försäljningen.

 

EU:s landsbygdsfinansiering stöder jordbruket och landsbygden för att hela Finland ska må bra. På denna webbplats hittar du information om hur detta påverkar just dig - vare sig du är bonde, företagare på landsbygden, landsbygdsbo eller utvecklare.